Nastavení tisku

Zavřít tisk
Vodácká navigace
www.vodackanavigace.cz

Hron

úsek z: Nemecká, délka 201 km
type
Kemp Dronte
pravý břeh
Dubová
0 m
type
Místo nástupu na řeku
pravý břeh
Dubová
0 m
500 m
type
Most pro pěší
Nemecká
500 m
300 m
type
Obec Nemecká
levý břeh (400m)
700 m
type
Most silniční
Nemecká
700 m
3,5 km
type
Obec Brusno
4,2 km
type
Most silniční
Brusno
4,2 km
300 m
type
Most pro pěší
Brusno
4,5 km
300 m
type
Most železniční
Brusno
4,8 km
Železniční most pod kterým se nacházejí pilíře ze starého mostu. Jezdit u pravého břehu!!!
1,1 km
type
Skála Kráľovná
5,9 km
Skála, pod kterou táhne proud. Jde však jen o psychický pocit, loď se pod skálou stočí a bez problémů projede, jen se nesmíte odklonit od skály a tím loď převrátit. Za vyšší vody lze jezdit vlevo okolo ostrova, kde je průjezd jednodušší. Možnost skákání ze skály.
300 m
type
Most silniční
6,2 km
1 km
type
Majerka
pravý břeh
Mezibrod
7,2 km
type
Obec Mezibrod
pravý břeh (300m)
7,2 km
100 m
type
Most silniční
Mezibrod
7,3 km
2,1 km
type
Most silniční
9,4 km
400 m
type
Motorest Grajciar
pravý břeh (100m)
9,8 km
Pozor, k motorestu se prochází přes železniční trať.
700 m
type
Most silniční
Lučatín
10,6 km
400 m
type
Obec Lučatín
pravý břeh (100m)
10,9 km
1,9 km
type
Táborisko Mlynčok
levý břeh
12,9 km
+421 905 953 097
type
Zatáčka pod Mlynčokem
12,9 km
Pravotočivá zatáčka, kde silný proud táhne loď na velký kámen. Je třeba nenechat se strhnout proudem a včas se dostat vpravo od kamene.
1,3 km
type
Most silniční
Slovenská Ľupča
14,2 km
1,2 km
type
Most silniční
Slovenská Ľupča
15,4 km
type
Obec Slovenská Ľupča
pravý břeh (700m)
15,4 km
Pri návštěvě Slovenskej Ľupče doporučujeme nechat u lodí hlídku.
500 m
type
Most technický
Slovenská Ľupča
15,8 km
1,6 km
type
Jez Slovenská Ľupča
Sjízdný
17,4 km
Sypaný jez, výška 1 m, náhon vpravo. V levé části vytvořena široká propusť pro pohodlné sjíždění.

Sjíždět
Sjízdný propustí vlevo

Přenášet
Přenášení po levé straně
2,7 km
type
Stupeň
Nízký sjízdný stupeň
20,1 km
Celkem vypečený přírodní stupeň. Za velké vody na konci jazyku zalévající válec. Za malé vody je potřeba jezdit v levé části řeky (v pravé jsou ostré kameny) a směřovat na pravou stranu, trochu náročnější technický průjezd mezi kameny.
1,1 km
type
Místo nástupu na řeku
levý břeh
Šalková
21,3 km
Z města Banská Bystrica je dobrý přístup MHD, případně vlakem do stanice Šalková a pak po levé straně Hrona nad mostem.
type
Most silniční
Šalková
21,3 km
type
Obec Šalková
21,3 km
800 m
type
Jez Šalková
Nesjízdný
Šalková
22,1 km
Kolmý jez s šikmou tabulí a menším skokem dole, výška 3 m, vpravo náhon.

Sjíždět
Nesjízdné

Přenášet
Přenášení po levé straně
2,4 km
type
Most pro pěší
Banska Bistrica
24,5 km
1,1 km
type
Místo nástupu na řeku
levý břeh
Banska Bystrica
25,6 km
Kousek nad jsezem schůdky přes povodňovou bariéru.
type
Jez Smrečina
Sjízdný
Banska Bystrica
25,6 km
Šikmý jez, v pravé části široký jazyk, výška 0,5 m.

Sjíždět
Sjízdný jazykem vpravo

Přenášet
Přenášení po obou stranách
300 m
type
Most silniční
Banska Bistrica
25,9 km
100 m
type
Most železniční
Banska Bistrica
26 km
100 m
type
Most pro pěší
Banska Bistrica
26,1 km
400 m
type
Most silniční
Banska Bistrica
26,5 km
400 m
type
Obec Banska Bystrica
26,9 km
type
Most silniční
Banska Bistrica
26,9 km
500 m
type
Přítok Bystrica
řeka přitéká z pravé strany
Banska Bistrica
27,5 km
100 m
type
Vodočet Banská Bystrica
pravý břeh
Banska Bistrica
27,5 km
1,5 km
type
Most silniční
Banska Bistrica
29,1 km
200 m
type
Most silniční
Banska Bistrica
29,3 km
1,5 km
type
Most silniční
Banska Bistrica
30,8 km
1,1 km
type
Kemp Iliaš
levý břeh
Banska Bystrica
31,9 km
Kemp v lese se suchými záchody a studenou sprchou. V kempu nelze koupit nic k jídlu (kromě chipsů a sušenek) a nejbližší obchod je 4 km daleko. Zdejší skromný bufet nicméně nabízí točené pivo/limo, čaj nebo kávu.
2,2 km
type
Kemp Fort Geronimo
levý břeh
Vlkanová
34,1 km
+421 905 461 053
type
Vlkanovská peřej
Vlkanová
34,1 km
Za velké vody vlny až 2 m. Případné přenášení po levé straně.
1,2 km
type
Most silniční
Vlkanová
35,3 km
type
Obec Vlkanová
levý břeh (200m)
35,3 km
700 m
type
Most železniční
36 km
1,5 km
type
Evangelický kostel Hronsek - UNESCO
levý břeh (100m)
Hronsek
37,5 km
Dřevěný artikulární kostel je artikulární evangelický kostel v obci Hronsek, který je jako ukázka slovenské dřevěné sakrální architektury zařazen na seznam Světového dědictví UNESCO v rámci Dřevěných chrámů ve slovenské části Karpat.
Protestantské církevní obřady v Hronseku probíhaly do roku 1726 v místním renesančním zámku. Když už vyhrazené prostory pro obyvatele širokého okolí nepostačovaly, bylo rozhodnuto o výstavbě nového artikulárního kostela. Hronsek byl vybrán jako spádová obec severní části Zvolenské stolice. Pro jižní část to byl podobný kostel v Ostré Lúke.

V době stavby artikulárních chrámů habsburští úředníci dělali vše pro to, aby snížili trvanlivost protestantských církevních staveb. Svévolným překrucováním šopronských artikulí ještě zpřísňovali i tak omezující sankce. Pro stavbu v Hronseku bylo vybráno místo, kde byly v okolí bažiny a v bezprostřední blízkosti řeka Hron. Stavba přesto nebyla nikdy zatopena. Jedním z dalších požadavků bylo, aby všichni návštěvníci měli místo k sezení.

Stavba kostela začala 23. října 1725 a na podzim 1726 byla dokončena. Jméno autora projektu není známo. Kostel je postaven ve tvaru kříže. Delší rameno kříže má délku 23 m, kratší má 18 m, výška kostela je 8 m. Stavba je hrázděné dřevěné konstrukce z masivního dubového a modřínového dřeva.

Unikátní je použití klasické spojovací techniky hlavních nosných prvků, které jsou spojovány klasickými tesařskými spoji a dřevěnými kolíky. Vnitřní klenba kostela připomíná tvar převrácené lodi. Nacházejí se zde neobvyklé prvky skandinávské architektury, kterou charakterizuje sloupořadí v chóru zdobené iónským ornamentem a přístřešky při vstupu, podle čehož se usuzuje, že na stavbě pracovali řemeslníci z Norska či Švédska. Jedinečné je i amfiteatrální uspořádání lavic na emporách.

Oltář kostela má šest vyměnitelných obrazů. Obrazy jsou z roku 1771 od mistra Samuela Kialoviče. Nad oltářem jsou andělé držící erby šlechtických rodin z okolí, které podporovaly evangelickou církev. Varhany jsou dílem mistra Martina Podkonického z Banské Bystrice. Patří mezi vzácné barokní varhany a pocházejí z roku 1764. Lustr, původně pozlacený, je dar rychtáře Martina Hudce z Veľké Lúky.

Celková kapacita kostela je 1100 míst k sezení. Do kostela vede 5 vchodů, po obvodu je 30 oken. Střecha je šindelová s třemi kříži a kohoutem – symbolem křesťanské bdělosti.

V blízkosti je ve stejném stylu postavená zvonice, která vznikla současně s kostelem roku 1726. Na nádvoří jsou tři staré lípy, které byly vysázeny při vysvěcení kostela.

Dne 7. července 2008 na 32. zasedání Výboru UNESCO v kanadském Quebecu byl kostel i se zvonicí zapsán do Seznamu světového dědictví.
Wikipedie
200 m
type
Obec Hronsek
levý břeh (500m)
37,7 km
2,4 km
type
Táborisko Rybárik
levý břeh
40,2 km
1,6 km
type
Obec Sliač
41,7 km
Známé lázeňské městečko se nachází na levém břehu. Lázně jsou od Hronu vzdálené asi 1,5 km. V lázeňském parku vyvěrají přírodní minerálky.
Pokud chcete navštívit městečko Sliač, hlavně za větší vody přistávejte při pravém břehu asi 100 m nad mostem. Dále řeka teče v regulaci a za vyšší vody se pod mostem těžko přistává. Za malé vody se těsně pod mostem dá přistát vlevo na výrazných mělčinách.
100 m
type
Most silniční
Sliač
41,8 km
4 km
type
Místo nástupu na řeku
pravý břeh
Zvolen
45,8 km
Místo určené hlavně pro ukončení cesty ve Zvoleně. Nachází se asi 50 m nad mostem na pravém břehu. Pokud jsou spuštěny hradla na jezu, tak se přistává u zídky regulace v klidné vodě. Tehdy se na břehu nachází dost bláta. Při zvednutých hradlech lze přistát nad regulaci.
100 m
type
Most silniční
Zvolen
45,9 km
200 m
type
Obec Zvolen
46,2 km
100 m
type
Most pro pěší
Zvolen
46,2 km
type
Jez Zvolen I
Sjízdný, nebezpečí
Zvolen
46,2 km
Kolmý jez, výška 2 m, vlevo náhon, uprostřed šlajsna.
Pozor, za vyšší vody mimo propust velký válec.

Sjíždět
Sjízdné šlajsnou uprostřed, pokud je otevřená

Přenášet
Přenášení po pravé straně, přenášet lze rovnou spolu s následujícím jezem bez dávání na vodu (200 m).
400 m
type
Jez Zvolen II
Sjízdný
Zvolen
46,6 km
Šikmý jez se skokem nahoře a velkou vlnou dole, výška 2,5 m.
Za větší vody je na horním stupni silný vracák a už horní stupeň hodně zalévá.

Sjíždět
Sjízdné prostředkem či za větší vody po pravé straně - dle stavu vody, doporučujeme sjíždět pouze zkušenějším vodákům

Přenášet
Přenášení po obou stranách
type
Místo nástupu na řeku
pravý břeh
Zvolen
46,6 km
900 m
type
Most silniční
Zvolen
47,5 km
500 m
type
Most silniční
Zvolen
48 km
1000 m
type
Most silniční
Zvolen
49 km
200 m
type
Most železniční
Zvolen
49,2 km
type
Most silniční
Zvolen
49,2 km
100 m
type
Přítok Slatina
řeka přitéká z levé strany
Zvolen
49,2 km
3,3 km
type
Most technický
52,6 km
500 m
type
Tábořiště Budča
pravý břeh
53,1 km
Tábořiště prochází rekonstrukci (léto 2020), ale je v provozu.
1,5 km
type
Most silniční
54,6 km
2,6 km
type
Most silniční
Hronská Breznica
57,1 km
900 m
type
Most železniční
Hronská Breznica
58,1 km
800 m
type
Most pro pěší
Hronská Breznica
58,9 km
type
Obec Hronská Breznica
levý břeh (400m)
58,9 km
500 m
type
Obec Hronská Dúbrava
pravý břeh (300m)
59,4 km
type
Jez Hronská Dúbrava
Nesjízdný
Hronská Dúbrava
59,4 km
Kolmý jez, výška 3,5 m, vpravo elektrárna, vlevo retardérka. Pozor, v půlce retardérky kámen.

Sjíždět
Sjízdné vlevo retardérkou, pokud je otevřená.

Přenášet
Přenášení po pravé straně
3,2 km
type
Obec Trnavá Hora
pravý břeh (500m)
62,6 km
type
Tábořište & Pub Stanica Camden
pravý břeh
Trnavá Hora
62,6 km
type
Most silniční
Trnavá Hora
62,6 km
4,1 km
type
Most silniční
66,7 km
1,3 km
type
Zřícenina hradu Šášov
levý břeh (200m)
67,9 km
Šášovský hrad (hrad Šášov) je rozlehlá zřícenina hradu na strmém levobřežním bradle přímo nad tokem Hronu v nadmořské výšce 340 metrů přímo nad vesnicí Šášovské Podhradie (dnes městská část Žiaru nad Hronom).
Královský hrad se připomíná v roce 1253 jako majetek bratrů de Vancha, z nichž Štěpán byl ostřihomským arcibiskupem. Spolu s hradem Revište, situovaným jižněji na druhém břehu Hronu, chránil průchod a cestu do hornické oblasti, především do Banské Štiavnice a asi i proto ho získal v roce 1320 štiavnický komorský hrabě. Hrad se stal střediskem panství Šášov. V době gotiky a renesance často měnil majitele. Král Zikmund ho daroval v roce 1424 královně Barboře, v roce 1447 ho vlastnil Jan Jiskra. Královna Beatrix, manželka krále Matyáše Korvína, ho v roce 1490 darovala Dóciům, kteří ho vlastnili do vymření rodu v roce 1647. V roce 1650 získal hradní panství koupí Gašpar Lipai. Za tököliovského povstání v roce 1677 se povstalci zmocnili hradu a vyplenili ho. Od té doby byl ve správě eráru, a protože už ztratil svou obrannou funkci, od 18. století pustl.
Nejvýše položený gotický palác, který tvoří základ horního hradu, často přestavovali. Na dlouhém úzkém vnitřním dvoře byly rozmístěny obytné budovy a na konci terasy na nejvyšším místě byl palác opatřen později trojhrannou věží. Horní hrad se svažoval směrem od paláce k nádvoří, které uzavírala velká kulatá bašta, chránící vstup do horního hradu. Před ní ležící opevněné nádvoří lemovaly obytné budovy na konci s kulatou strážní věží. Hrad byl dobře opevněn i v renesanci.
Wikipedie
1,3 km
type
Most silniční
69,2 km
type
Most železniční
69,2 km
type
Most silniční
69,2 km
1,9 km
type
Most silniční
Žiar nad Hronom
71,1 km
200 m
type
Místo nástupu na řeku
levý břeh
Žiar nad Hronom
71,3 km
type
Vodočet Žiar nad Hronom
levý břeh
Žiar nad Hronom
71,3 km
200 m
type
Obec Žiar nad Hronom
pravý břeh (1,7 Km)
71,5 km
type
Most silniční
Žiar nad Hronom
71,5 km
1,5 km
type
Most technický
Žiar nad Hronom
73 km
2 km
type
Most silniční
75 km
7,9 km
type
Obec Hliník nad Hronom
levý břeh (700m)
82,9 km
type
Místo nástupu na řeku
levý břeh
Hliník nad Hronom
82,9 km
Místo se využívá i na stanování. Kvůli blízkosti rychlostní silnice je však poměrně hlučné.
800 m
type
Most silniční
Hliník nad Hronom
83,7 km
300 m
type
Most pro pěší
Hliník nad Hronom
84 km
3,4 km
type
Most silniční
87,4 km
2,2 km
type
Místo nástupu na řeku
pravý břeh
89,5 km
type
Revište
pravý břeh (300m)
89,5 km
Hrad pochází pravděpodobně z druhé poloviny 13. století[1], kdy byl postaven spolu se Šášovským hradem na opačné straně Hronu. Jejich význam spočíval v ochraně úzkého průchodu, kterým vedla obchodní cesta k středoslovenským hornickým městům.

V listině se připomíná v roce 1265 a později v roce 1331. Právě 14. století je považováno za těžiště jeho vzniku. Je uváděn jako hrad královský. Procházel rukama několika majitelů (jágerský biskup, Jan Jiskra z Brandýsa). Ten se stal majitelem hradu v roce 1447; koncem 15. století ho manželka krále Matyáše Korvína Beatrix darovala Dóczyům, kteří se stali postrachem okolí a zaměřili svou rozpínavost zejména proti hornickým městům (nezřídka se uchylovali k obyčejným přepadům a rabování). V jejich majetku byl až do vymření rodu v roce 1647. Po tomto roce se opět spolu s okolními vesnicemi dostal do královského majetku. Po nějakou dobu ve správě jednoho z rodů z Banské Bystrice rodiny Grueberů.

Hrad byl těžce poškozen během povstání Imricha Thökölyho, ale vzápětí byl opraven. Poslední využití hradu bylo na konci 18. století, kdy se zde nacházely ubytovny vojáků. Po jejich odchodu hrad pustl a již v 19. století byl pouze ruinou. Dnes tvoří malebné zříceniny zasazené do hustého lesního porostu. Wikipedie
300 m
type
Revište
pravý břeh
89,8 km
500 m
type
Most silniční
90,3 km
100 m
type
Most železniční
90,3 km
400 m
type
Most silniční
90,7 km
3,7 km
type
Most silniční
Žarnovica
94,4 km
type
Obec Žarnovica
pravý břeh (700m)
94,4 km
2,2 km
type
Most silniční
Žarnovica
96,6 km
3 km
type
Most silniční
Voznica
99,6 km
200 m
type
Obec Voznica
levý břeh (400m)
99,8 km
3,8 km
type
Obec Rudno nad Hronom
levý břeh (200m)
103,6 km
type
Most silniční
103,6 km
4,8 km
type
Obec Nová Baňa
pravý břeh (1,8 Km)
108,5 km
type
Místo nástupu na řeku
levý břeh
Nová Baňa
108,5 km
type
Most silniční
Nová Baňa, Nová Baňa
108,5 km
Vlevo nad mostem možnost táboření v záplavové zóně řeky.
300 m
type
Most silniční
Nová Baňa, Nová Baňa
108,8 km
type
Vodočet Břehy
Nová Baňa, Nová Baňa
108,8 km
3,4 km
type
Most silniční
112,2 km
1,8 km
type
Most silniční
114 km
3,1 km
type
Most silniční
117 km
4,6 km
type
Obec Psiare
pravý břeh (300m)
121,6 km
type
Vodočet
pravý břeh
Psiare
121,6 km
2,5 km
type
Obec Kozárovce
pravý břeh (1,5 Km)
124,2 km
type
Místo nástupu na řeku
pravý břeh
Kozárovce
124,2 km
1,3 km
type
Most železniční
125,5 km
900 m
type
Most silniční
Tlmače
126,4 km
100 m
type
Obec Tlmače
levý břeh (300m)
126,5 km
1,4 km
type
Nádrž Velké Kozmálovce
128 km
1,1 km
type
Hráz Velké Kozmálovce
129,1 km
Přenášet
Přenášení po pravé straně
400 m
type
Místo nástupu na řeku
pravý břeh
129,5 km
type
Stupeň
Nízký sjízdný stupeň
129,5 km
type
Vodočet
levý břeh
129,5 km
2,4 km
type
Jez Tekov
Nesjízdný
131,9 km
Kolmý jez, výška 3,5 m, vpravo elektrárna.

Sjíždět
Nesjízdné

Přenášet
Přenášení po pravé straně
300 m
type
Most silniční
132,2 km
3,7 km
type
Jez Kalnica
Nesjízdný
136 km
Šikmý jez s velkým skokem nahoře a malým dole, pod jezem spousta kamenů, výška 4 m. Po pravé straně elektrárna.

Sjíždět
Nesjízdné

Přenášet
Přenášení po levé straně
2,9 km
type
Most železniční
Kalná nad Hronom
138,8 km
type
Most silniční
Kalná nad Hronom
138,8 km
type
Jez Kalná nad Hronom
Nesjízdný
Kalná nad Hronom
138,8 km
Výška 1,5 m. Šlajsna je zaházená kameny a dřevem, nesjízdná.

Sjíždět
Nesjízdný

Přenášet
Přenášení po pravé straně
200 m
type
Obec Kalná nad Hronom
pravý břeh (300m)
139 km
type
Místo nástupu na řeku
pravý břeh
Kalná nad Hronom
139 km
6,2 km
type
Most železniční
145,2 km
2,9 km
type
Jez Turá 1
Nesjízdný
148,1 km
Kolmý jez, výška 1,5 m, po pravé straně rybí přechod. V pravo začíná náhon končící elektrárnou. Náhonem je možné jet a vyhnout se tak oblouku Hronu s jezy Turá 2 a Turá 3 (elektrárnu s výškou 5 m potřeba včas přenést).

Sjíždět
Nesjízdné

Přenášet
Přenášení po levé straně
1 km
type
Jez Turá 2
Sjízdný
149,1 km
Výška 1 m

Sjíždět
Sjízdný po pravé straně

Přenášet
Přenášení po levé straně
1,1 km
type
Jez Turá 3
Sjízdný
150,3 km
Výška 1,5 m

Sjíždět
Sjízdné po levé straně

Přenášet
Neznámé
500 m
type
Stupeň
Nízký sjízdný stupeň
150,7 km
2 km
type
Stupeň
Nízký sjízdný stupeň
152,7 km
1000 m
type
Rúrová peřej
Nízký sjízdný stupeň
153,7 km
Rozvalený jez s výškou cca. 1-1,5 m. Při střední a velké vodě proud vynáší na pravý břeh s odraženou vlnou a spodním proudem. Při nízké vodě nebezpečí šprajcnutí lodě pod rouru (které jsou dvě po sobě). Na peřej upozorňuje také plavební znak:

Sjíždět
Sjízdný po prohlédnutí

Přenášet
Přenášení po pravé straně (břehem) nebo po levé straně (ostrovem)
1,2 km
type
Most silniční
154,8 km
1000 m
type
Vodník
levý břeh (100m)
155,8 km
1,2 km
type
Most silniční
157 km
2,4 km
type
Jez Šarovce
Nesjízdný
159,3 km
Vysoký kolmý jez, vlevo elektrárna

Sjíždět
Nesjízdný

Přenášet
Přenášení po pravé straně
3,2 km
type
Obec Svodov
pravý břeh (500m)
162,6 km
100 m
type
Jez Svodov
Sjízdný
Svodov
162,7 km
Sypaný jez, výška 1 m

Sjíždět
Sjízdný jazykem vpravo

Přenášet
Přenášení po pravé straně
3,1 km
type
Obec Želiezovice
pravý břeh (600m)
165,8 km
500 m
type
Most silniční
Želiezovice
166,3 km
400 m
type
Jez Želiezovce
Sjízdný
Želiezovice
166,6 km
Neznámé

Sjíždět
Neznámé

Přenášet
Přenášení po obou stranách.
3,9 km
type
Stupeň
Nízký sjízdný stupeň
170,5 km
400 m
type
Obec Hronovce
pravý břeh (800m)
171 km
2,5 km
type
Most silniční
173,5 km
400 m
type
Jez Hronovce - Čajakovo
Sjízdný
173,8 km
Sypaný šikmý jez, výška 1 m.

Sjíždět
Sjízdný jazykem vpravo

Přenášet
Neznámé
2 km
type
Obec Pohronský Ruskov
pravý břeh (400m)
175,9 km
200 m
type
Jez Pohronský Ruskov
Sjízdný
Pohronský Ruskov
176,1 km
Sypaný šikmý jez, výška 0,5 m.

Sjíždět
Sjízdný jazykem vpravo

Přenášet
Neznámé
300 m
type
Stupeň
Nízký sjízdný stupeň
Pohronský Ruskov
176,4 km
400 m
type
Most železniční
Pohronský Ruskov
176,8 km
2,4 km
type
Obec Čata
pravý břeh (900m)
179,2 km
5,5 km
type
Most silniční
Bíňa
184,7 km
300 m
type
Obec Bíňa
pravý břeh (300m)
185 km
5,4 km
type
Most silniční
190,4 km
type
Vodočet Kamenín
190,4 km
400 m
type
Camping K2 Kamenín
levý břeh
190,8 km
6 km
type
Stupeň
Nízký sjízdný stupeň
196,8 km
2,1 km
type
Místo nástupu na řeku
levý břeh
198,9 km
200 m
type
Most silniční
199,1 km
1,2 km
type
Most železniční
200,3 km
700 m
type
Ústí do Dunaje
201,1 km