Aktuální sjízdnost řeky

úsek: VD Josefův Důl - Josefův Důl

Délka: 3,4 km
Max. obtížnost: Divoká voda (WW6)
Vodočet VD Josefův Důl min. 5-6 m3/s, opt. 8-10 m3/s, VV 11 m3/s

Parkování
Na start je zákaz vjezdu. Auta zanechte na parkovišti v Hraběticích a k řece dojděte pěšky.

Horní extrémní úsek
- Nejen na České poměry opravdu extrémně divoká voda. Veliký spád, který je často zatarasen stromy. Obtížnost až WW 5+ (exponovaná místa v kombinaci s padlými stromy až WW 6 !!!).
- Kamenné stupně, velká rychlost a síla proudu.
- Extremní zablokování.
- Nepřehledné peřeje na sebe bezprostředně navazují.
- Není čas si vydechnout.
- Vracáků je málo a je lepší o nich vědět dopředu.
- Velmi důležitý faktor obtížnosti je množství vody, který protéká řečištěm.

Sjízdnost a obtížnost dle průtoku vypouštěného z přehrady.
- Minimum pro sjetí a dobré pro poznání je 5 – 6 kubíků (hlavní katarakt za této vody je lepší přenést) .
- Optimální střed je 8 – 10 kubíků.
- Vysoká voda je 11 kubíků a více (to je již opravdu ostrý sjezd, přidejte si obtížnost o stupeň pokud to jde).

Začátek extrémního úseku
– Nasedání přímo pod hrází – nutno dojít pěšky.
– Až na hráz se dá autem. Je to ale přes ZÁKAZ VJEZDU. Pokud zákaz porušíš, chovej se zde slušně a místo co nejdříve opusť. Zachovej dobré vztahy s panem hrázným, které zde panují !!!
– Okamžitě následují souvislé peřeje, minimum vracáku, nebezpečí spadlých stromů, spád řeky se neustále zvětšuje.
– Místo s velikým balvanem uprostřed zvané „parkoviště“. Veliký kámen je podemletý a nejeden vodák na něm skončí připlácnutý !! Pozor nebezpečí podcenění situace, vypadá to zdánlivě jednoduché ale není. Objíždí se zleva a hned pod ním následuje katarakt s velikým válcem.
– Ihned pod tímto místem následuje zatáčka – nejtěžší úsek na této řece. Nutno vystoupit (vpravo) a prohlédnout.

Následující Velký katarakt je opravdu POUZE PRO VODÁCKÉ EXPERTY s dlouholetou zkušeností s pádlováním na extrémní vodě!!

Velký katarakt můžeme rozdělit do tří částí:
1. úsek začíná se v šutrovišti nájezd do peřeje „Vějíř“. Skalnatý slide, nádherný úsek, důležitý nájezd při levé straně. Pod „Vějířem“ se dá zastavit vpravo a následující pasáž lze přenést!
2. nejtěžší úsek, největší sklon, peřej „Tunel“. Těžký nájezd vlevo, který se musí provést velmi precizně, a potom jezdec „pádí“ z kopce dolů, končí za dvojválcem, kde lze vydechnout v mini vracáku a následuje poslední stupeň.
3. úsek – poslední stupeň, nebezpečí zaklínění lodi, jezdí se podle situace a padlých stromů.

Zakončení extrémního úseku
– Následuje zmenšení spádu řeky, ale řeka má stále vysokou obtížnost!!
– Několik schodů, nutno se rychle orientovat a vyhýbat se velikým šutrům. Řeka má tah a na všechno je málo času.
– Jakmile uvidíte pěší lávku přes řeku, brzo se obtížnost zmenší.
– Jez (je zde vodočet ale neřídíme se podle něj).
– Začátek Josefova Dolu výstupní místo, nejlepší je u silničního mostu.

Aktuální sjízdnost úseku

Loď Nesjízdný - málo vody
Raft Nesjízdný - málo vody
aktualizováno 27.07.2024 6:00:00

úsek: Josefův Důl - Haratice

Délka: 15,9 km
Max. obtížnost: Divoká voda (WW4)
Úsek se dá sjíždět, když se vypouští voda z VD Josefův Důl.

Obtížnost je sice značně menší než na předchozím úseku, ale na cestě do Tanvaldu je velké množství jezů, které jsou špatně sjízdné nebo nesjízdné.

Zajímavé úseky
- U Antonínova, hned pod druhým jezem za železničním mostem cca 1 km peřeje až WW 4+.
- V Tanvaldu, těsně před vysedacím, je nesjízdný jez a pod ním úsek končící pěknou peřejí WW 4 až 4+.

Vysedání
Za peřejí končit u silničním mostu! Poslední rozumný výlez ve městě na soutoku s Desnou vlevo.

Nejezdit
Tanvald – Velké Hamry: Tento úsek městem vynechat!! Kolmé navigace, nesjízdné jezy, problém zastavit, přenést, problém cokoliv rozumného udělat.

Aktuální sjízdnost úseku

Loď Nesjízdný - málo vody
Raft Nesjízdný - málo vody
aktualizováno 27.07.2024 6:00:00

úsek: Haratice - Jesenné

Délka: 8,3 km
Max. obtížnost: Divoká voda (WW4)
Vodočet Bohuňovsko-Jesenný
min. 55 cm (cca 5 m3/s) raději 60 cm (6,5 m3/s)
SV 70 cm – 90 cm (10,5 – 23 m3/s)
VV nárůst obtížnosti 100 – 120 cm (32 – 52 m3/s)
nad 120 cm jen pro experty!!!

Tradiční úsek s atraktivními peřejemi a nádherným charakterem lesní soutěsky. V dubnu zde probíhají raftové a sjezdové závody. Zapomenout nemůžeme ani na Kajak Cross který, je čím dál populárnější pro širokou veřejnost vodáků.

Začátek plavby
– Začíná se v obci Plavy, nebo spíš u silničního mostu v Haraticích. Případně kousek po proudu ve starém průmyslovém areálu.
– Při začátku z Plavů 1 km pohoda WW1. Ideální na rozpádlování, dva jezy.
– Při začátku v Haraticích začíná brzo obtížná část.

Zajímavá místa a peřeje
Již názvy peřejí jako jsou „Držkovské schody“, „Prádelna“ a „Tobogán“ napoví co vás čeká.
Na celém úseku pozor na padlé stromy.

Držkovské schody: Po kilometru první obtížná peřej. Tři nevysoké stupně s válci. Voda má ale tah.
Okýnka: V další levotočivé zatáčce následují peřeje Okýnka. Pokud máte doposud s plavbou problémy, opusťte řeku! Na levém břehu je turistická značená stezka. Dále obtížnost nabývá na intenzitě a souvislosti. Jednotlivé peřeje bezprostředně navazují!!
Prádelna je peřej, kde uprostřed řeky trčí obrovský balvan. Dá se jet vlevo (více technický ale o to elegantnější průjezd), dá se za vyšší vody objet vpravo. Za kamenem následuje krátký úsek nepravidelných a nepřehledných vln, který je malé vody plný kamenů. Pod peřejí je nevelké místo pro zastavení.
– Následuje cca 500 m dlouhý nepřehledný úsek se zvýšeným spádem.
Navarovská soutěska: Následuje bezprostředně za předchozím úsekem. Soutěsku je vhodné prohlédnout z pravého břehu. Je tu malý vracák (tak na tři lodě). Z vody je situace nečitelná. Pod stupněm vpravo pod skálou sifon, vlevo veliký válec který neodpouští ani nepouští. Stupeň se jezdí malým jazykem, pravý střed. Následuje malý proudící prostor pro záchranu z vody i ze břehu.
– Ihned pod Navaravskou soutěskou následuje další těžká peřej (držet se vlevo a nechat se do posledního stupně vyvést do pravé části). Tady zvlášť pozor na stromy! Následuje opět malé zklidnění.
– Navarov – most a chátrající pension Rusalka – alternativní možnost ukončit či začít plavbu.
– Asi 200 m za mostem je přírodní stupeň se šikmým válcem.
– Peřej Tobogán, prohlédnout z levého břehu. Pozor na vstupní válec, který tu je především za malé vody (čím méně vody, tím větší válec). V případě vzpříčených stromů je peřej velmi nebezpečná.
– Pod Tobogánem následují krásné peřeje obtížnost WW3+ až 4- a následný pokles obtížnosti. I zde pozor na padlé stromy.
Jez (výška 4m) je oblíbeným místem pro skokany. Pozor však! U paty jezu kamenný zához (nejezdi pod 10 m3/s nebo perfektně boofni), přenášení vpravo.
– Další jez Stará papírna: Opět kamenný zához u paty jezu.

Konec plavby
Končí se buď u jezu Stará papírna nebo cca 500 m pod ním (za vodočtem) u silničního mostu v Jesenném.

Aktuální sjízdnost úseku

Loď Nesjízdný - málo vody
Raft Nesjízdný - málo vody
aktualizováno 27.07.2024 5:50:00

úsek: Jesenné - Ústí do Jizery

Délka: 3,6 km
Max. obtížnost: Těžší peřeje (WW2)
Vodočet Bohuňovsko-Jesenný pro jezdce WW1-2 ideálně sjíždět za střední nebo nižší vody.
min. 55 cm (cca 5 m3/s) raději 60 cm (6,5 m3/s)
SV 70 cm – 90 cm (10,5 – 23 m3/s)
VV 100 – 120 cm (32 – 52 m3/s)

Nebezpečí
– Za mostem v Jesenném jez – šikmý, za MV sjízdný, za SV a VV velký válec!!

Místa WW2
– Peřej Žába
– Na Vošmendě – místo tradičních juniorských slalomových závodů. Zde se zleva vlévá potok Vošmenda (za ideální vody sjízdný závěrečný katarakt potoka Vošmenda, PROHLÉDNOUT - bez možnosti zastavení).

Výstup
– Podspálov – most a výstup vlevo. Hospoda + zastávka ČD a hned soutok s Jizerou pod elektrárnou.

Aktuální sjízdnost úseku

Loď Nesjízdný - málo vody
Raft Nesjízdný - málo vody
aktualizováno 27.07.2024 5:50:00